Feltehetően egy német Focke-Wulf Fw 190F-8 vadászbombázó repülőgép becsapódási zónáját lokalizálták a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársai Oroszlány térségében, 2017 nyarán.


Egy lakossági bejelentés Oroszlány közigazgatási területén lévő repülőgép maradványairól számolt be. A szemmel is jól látható roncsdarabok nagy területen szóródtak szét, egy olyan részen, mely napjainkban barlang felszíni védőövezethez tartozik, így – a vonatkozó törvény értelmében – itt nincs lehetőség szisztematikus fémkereső műszeres terepbejárásra. A munka kizárólag a talajfelszínen előtalálható roncsok összegyűjtését, valamint a leletek koordinátákkal való rögzítését tették lehetővé.

A terület tűzszerészeti átvizsgálását követően, a terepbejárás során, nagy mennyiségű alumínium roncselem, a védőpáncélzat több darabja, a pilótafülke plexi üvegtöredéke és a páncélüveg szélvédő egy töredéke is előkerült. A roncslelőhelyen különösen jelentős „leletként” még egy Luftwaffénál használt pilóta karóra maradványaira is bukkantak a szakemberek.



A munkálatok alapján bizonyságot nyert, hogy egy német Focke-Wulf Fw 190F-8 vadászbombázó repülőgép becsapódási zónája került lokalizálása. A maradványok pontos repülőgéptípushoz kötését két tényező segítette: a „lelőhelyen” a tűzszerészek csak 13–20 mm-es repülőgép fedélzeti repesz- és páncéltörőlőszert találtak, továbbá kettő (olvasható típusjelzéssel rendelkező) bombafelfüggesztő alkatrész is előkerült. Ezek a megfigyelések egyértelműen a Focke-Wulf Fw 190 repülőgép vadászbombázó (F-8) változatára utaltak. (A Focke-Wulf vadászrepülőkön csak MG 151 fedélzeti gépágyú volt rendszeresítve.)



Jóllehet Focke-Wulf 190 vadászbombázókat 1943 őszétől a Magyar Királyi Honvéd Légierőben is alkalmazták, a kutatás jelenlegi állásában bizonyíthatóan a repülőgépet német vadászbombázóként azonosítják. Mivel helyi elbeszélések alapján, a becsapódást követően a pilóta az érintett területen került elhantolásra, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Katonai Emlékezet és Hadisírgondozó Igazgatósága erről a tényről hivatalosan tájékoztatja a partner német hadisírgondozó szervezetet.

A levéltári kutatásokat követően, valamint a német hadisírgondozó szervezetnél fellelhető információkból a repülőgép lajstromszáma, valamint a pilóta személye jó eséllyel beazonosítható lesz majd.



Fotó: Szikits Péter és a szerző felvételei
Forrás: Honvédelem